Kwartaalcijfers EA spreken investeerders aan

Kwartaalcijfers EA spreken investeerders aan

In het laatste kwartaal van 2016 noteerde Electronic Arts (Nasdaq: EA) een verlies van 1 miljoen dollar. In dezelfde periode in 2017 bedroeg dat verlies 186 miljoen dollar, ofwel 60 cent per aandeel. Wanneer eenmalige kosten gerelateerd aan de Republikeinse belastingwet echter niet meegerekend worden kan het videogame bedrijf een winst van 2,22 dollar per aandeel presenteren. Experts waren uitgegaan een winst van 2,19 dollar per aandeel. Daarnaast steeg de omzet van 1,15 miljard dollar in het vierde kwartaal van 2016 naar 1,16 miljard dollar nu. Ook daarmee werden de verwachtingen overtroffen.

Stijgende lijn

Investeerders waren ook tevreden over de vooruitzichten voor dit kwartaal. In de eerste drie maanden van 2018 verwacht EA 579 miljoen dollar winst op een omzet van 1,53 miljard dollar, terwijl het in het vierde kwartaal van dit jaar een winst van 1,86 dollar per aandeel in het verschiet ziet. Dat wijst er op dat de computerspelontwikkelaar haar goede lijn op de beurs door kan zetten. Nadat haar koers woensdag 10% toenam, staat het over heel 2018 al op een winst van 21,5%. In de afgelopen vijf jaar is haar beurswaarde zelfs 700% toegenomen. Soortgelijke cijfers zijn overigens in de gehele video game industrie zichtbaar. Activation Blizzard en Take Two Interactive hebben in 2018 al respectievelijk 16% en 15% gewonnen op de beurs, terwijl over de laatste vijf jaar hun winst 550% en 940% bedraagt. Ter vergelijking, de Nasdaq als geheel is in dezelfde periode 136% gegroeid.

Live diensten

De industrie profiteert van steeds verdere digitalisering, de opkomst van microtransacties, en haar groeiende marktpotentieel; het kan steeds meer spelers wereldwijd bereiken. Zo heeft EA bijvoorbeeld succes gehad met haar ‘live diensten’ segment die gebruikers in staat stelt zich te abonneren aan een spelversie die zich dagelijks update. Zo hoeven ze niet ieder jaar nieuwe versies te kopen. De omzet van dit segment steeg afgelopen kwartaal 39%, terwijl het een jaar daarvoor met een omzetstijging van 26% te maken kreeg. Deze toename is vooral te danken aan de populariteit van FIFA Ultimate Team en Madden. Met het WK voetbal in aantocht verwacht EA in de nabije toekomst nog meer aan haar FIFA-spellen te verdienen

Controverse

Ook zogeheten ‘lootboxes’ bieden video game bedrijven nieuwe verdienmogelijkheden. Daarbij kunnen spelers. Daarbij kunnen gebruikers aankopen binnen het spel doen, waardoor ze met meer verschillende personages en mogelijkheden kunnen spelen. Deze lootboxes zijn echter controversieel, omdat ze verslavend zouden werken; Sommige gamers verliezen door het gebruik ervan duizenden dollar. EA kwam onder vuur vanwege het gebruik van deze elementen in haar nieuwste Star Wars spel, waarna het ze verwijderde. CEO Andrew Wilson liet woensdag weten een wijze les te hebben geleerd en in de toekomst voorzichtiger te zullen zijn. CFO Blake Jorgensen liet echter weten dat lootboxes niet definitief zullen verdwijnen, en dat ze zeker niet als een vorm van gokken moeten gezien moeten.

Xavier Boutinge

Xavier Boutinge

Xavier heeft zich als redacteur aangemeld op onze website. Zijn motivatie liet niet te wensen over. Xavier is in hoge mate geïnteresseerd in beleggen, maar nog meer in de beweegredenen en de ‘waarom’ vraag. Met een sociaal economische achtergrond bekwaamt hij zich steeds meer als journalist, met als werkterrein de financiële markten. Het financiële landschap is sterk aan het veranderen. Xavier volgt dit proces op de voet. Het combineren van kennis, feiten en analyses zal onze lezers helpen bij de beeldvorming en ze als beleggers dagelijks inspireren.